Firemní zaměstnanecké výhody: Nebojte se být originální
Zaměstnanecké benefity jsou zcela dobrovolný bonus firem. A právě proto, že si je nikdo nemůže nárokovat, jsou tak oblíbené a oceňované. Dokážou přivést nové zaměstnance i lépe udržet ty stávající. A jaké benefity jsou nejžádanější a v čem mohou být výhodné i pro samotné firmy?
5 minut čteníNabídka zaměstnaneckých výhod je častý důvod, proč lidé zvažují změnu zaměstnání. Nemůžete se rozhodnout, jaké bonusy vašim zaměstnancům nabídnete nebo vám už došly nápady? Máme pro vás inspiraci. Věděli jste třeba, že v českých firmách mezi nejoblíbenější patří skupinové pojištění?
Osvědčená klasika
Čeští zaměstnavatelé se nebojí nabízet celou řadu tradičních i netradičních bonusů pro zaměstnance. Mezi stálice v nabídkách firem dlouhodobě patří těchto 10 benefitů:
- Příspěvky na životní pojištění a doplňkové penzijní spoření.
- Příspěvky na stravování (stravenky).
- Služební telefon a počítač.
- Služební auto i pro soukromé účely.
- Dovolená nad rámec zákona.
- Úprava pracovní doby (pružná pracovní doba, práce z domova).
- Vstupenky na kulturní představení.
- Sportovní permanentky (Multisport karta).
- Školení, kurzy.
- Firemní akce.
Některé firmy se nedrží při zemi a svým zaměstnancům nabízí například možnost mít mazlíčky na pracovišti, herní místnost, firemní školku nebo třeba služby kadeřníka.
Stále častěji firmy zavádějí příspěvky na životní pojištění a doplňkové penzijní spoření. Životní pojištění chrání zaměstnance především před dopadem neočekávaných životních událostí, například úrazů nebo nemocí. Penzijní spoření jim zase umožňuje vytváření finanční rezervy na období, kdy budou vstupovat do důchodového věku.
Jsou benefity pro firmu výhodné?
Zaměstnanecké benefity se vyplatí zaměstnancům i firmám samotným. Zaměstnanci, kteří cítí, že pro ně firma dělá „něco navíc“, jsou loajálnější a mají větší pracovní motivaci. Spokojení zaměstnanci podávají i mnohem lepší pracovní výkony. Nápaditými benefity mohou firmy navíc snáze oslovit nové pracovníky.
U příspěvků na pojištění je jednou z hlavních výhod takzvaná daňová optimalizace, tedy snížení daňové zátěže. Při splnění podmínek ze zákona jí mohou využít zaměstnavatelé i zaměstnanci. Pokud tedy firma přispívá zaměstnancům na jejich soukromé pojištění, může si hodnotu těchto příspěvků zahrnout do nákladů ve svém daňovém přiznání. A to až do výše 50 000 Kč na jednoho zaměstnance ročně. Zaměstnanci mohou navíc uplatnit ve svých daňových přiznáních ještě pojistné až 24 000 Kč za rok z částky, kterou si na životní pojištění přispívali oni sami.
Pojištění skupiny zaměstnanců
Jedním z velmi rozšířených benefitů jsou také příspěvky na pojištění zaměstnanců. Dříve firmy hradily pojištění jednotlivě, nyní začíná rychle růst obliba takzvaných skupinových pojištění.
V rámci skupinových pojištění firmy uzavírají jednu společnou pojistku pro celou skupinu zaměstnanců. Touto formou se dají uzavřít všechny základní druhy pojištění, tedy životní, úrazové, odpovědnosti a cestovní.
Skupinové pojištění nejprve využívaly především velké zahraniční korporace, dnes se ale postupně objevuje i v českých firmách různých velikostí. Tuzemské firmy totiž už také zjistily, jak je důležité svým zaměstnancům nabízet víc než nutné minimum stanovené zákoníkem práce, neboť každý zaměstnanec jde raději tam, kde se o něj lépe postarají
Zaměstnanci především vítají, když jejich pojištění překročí rámec pracovní doby a zahrnuje více situací, před kterými budou chránění. Skupinové pojištění nabízí po této stránce velkou rozmanitost. Zaměstnavatel do něj může zahrnout prakticky všechna nebezpečí, proti kterým se dá pojistit. Může také navýšit celkovou pojistnou částku, kterou pojišťovna vyplatí, pokud se pracovníkům přihodí nějaká nehoda.
Pojištění pro skupiny je výhodné především nižší cenou za sjednání a jednoduchou správou. V rámci skupinového pojištění není ani problém, pokud se v průběhu platnosti smlouvy mění ve firmě zaměstnanci. Jakékoli změny lze do smlouvy průběžně snadno zařadit. Stejně jako u smluv pro jednotlivce je také skupinové pojistné pro zaměstnavatele daňově uznatelným nákladem.
Jak vybírat poskytovatele benefitů?
Výběr poskytovatele zaměstnaneckých výhod se nevyplatí podcenit. Nejdůležitějšími faktory pro rozhodování by měla být výhodnost cen a šíře nabídky dostupných služeb. Zavedení jakýchkoli benefitů ale nekončí pouze podepsáním smlouvy, nezapomínejte zohlednit také možnosti následné správy smluv a kvalitu poskytovaného servisu.
U pojišťovny by vás měl zajímat i způsob vyřizování pojistných událostí – tedy jak jedná, když nastane nějaký problém. Kvalitní pojišťovna by měla nabízet jednoduchá, profesionální a bezpečná řešení.
Benefity od Generali České pojišťovny
Generali Česká pojišťovna má v poskytování zaměstnaneckých výhod dlouholeté zkušenosti. Aktivně spolupracuje s centrálou Generali Employee benefits v Lucemburku a s experty korporátního obchodu, kteří tvoří síť prakticky po celém světě. Rozvoji benefitů se věnuje expertní tým Employee benefits, který dokáže pro každou firmu vytvořit speciální nabídku.
„Poradenství v oblasti Employee benefits poskytujeme všem typům firem. Od malých s několika pracovníky až po velké korporace s tisícovkami zaměstnanců působících současně v několika zemích. Dokážeme připravit variabilní řešení pro každého jednotlivého zaměstnance firmy třeba podle jeho pozice, to je naše velká výhoda,“ vysvětluje Leona Machová, obchodní manažerka Employee Benefits v Generali Česká pojišťovna.
Pro sjednávání skupinových životních smluv ve firmách brzy Generali Česká pojišťovna spustí úplně nový internetový portál.