10 důvodů, proč začít podnikat
Nejste si jistí, jestli se pustit do podnikání? Dobrých důvodů, proč založit vlastní firmu, je mnoho. Vybrali jsme deset hlavních argumentů, které vám zásadně usnadní rozhodování.
6 minut čteníSpoustě lidí v rozjezdu vlastní firmy brání jen vlastní nerozhodnost. Uvažují o tom, co by se mohlo stát, kdyby se odvážili vstoupit mezi podnikatele, ale rozhoupat se prostě nedokážou. Když ale máte dobrý a originální nápad, vyplatí se jej začít okamžitě rozvíjet, než to udělá někdo jiný. Proto vám přinášíme deset důvodů, proč začít podnikat.
Ovšem ještě před tím, než se rozhodnete začít podnikat, byste si svou motivaci měli důkladně ujasnit. Právě konkrétní důvody, pro které svůj byznys založíte, můžou hrát velkou roli v míře vašeho úspěchu. Začínající podnikatelé často chybují v tom, že se nechají zlákat pouze možností vyššího výdělku. To pak obvykle naprosto zkreslí celý podnikatelský plán a rozhodně to nestačí k úspěchu na trhu. Čím rozumnější a dlouhodobější důvody máte, tím lepší výsledky vás mohou čekat.
Proč založit vlastní firmu?
Vlastní firmu byste se rozhodně neměli bát založit, pokud pro vás platí alespoň polovina z následujících bodů:
-
Máte originální nápad.
Byznys se nejlépe startuje s nápadem na nový výrobek nebo službu, které nikdo jiný dosud nenabízí, ale zároveň by o ně mohl být zájem mezi zákazníky. Pokud máte konkrétní představu o tom, jakou mezeru na trhu můžete zaplnit, měli byste to zkusit. To platí také např. pro kombinace již zavedených služeb, které zatím nikdo efektivně nespojil.
-
Naskytla se vám jedinečná příležitost.
Občas se okolnosti skvěle sejdou a naskytne se vám ojedinělá příležitost obsadit díru na trhu, kterou ostatní zatím přehlíželi. Pokud získáte náskok před konkurencí, máte možnost získat investici nebo vám někdo poskytne lákavou nabídku ke spolupráci. Takových příležitostí se v životě vyskytne jen pár, a proto byste se neměli bát je využít.
-
Máte zkušenosti, výbornou znalost oboru nebo dovednost, ve které vynikáte.
Pokud se u vás hromadí výjimečný potenciál, který můžete dál vytěžit, byla by škoda, abyste jej nezkusili využít pro vlastní firmu. Možnost realizovat se v tom, co vás baví a v čem jste dobří, je jednou z velkých předností podnikání. Ale zároveň i podmínkou.
-
Chcete se rozvíjet.
Přesto, že jste v určitém okamžiku schopní a nabití znalostmi, při podnikání se toho naučíte ještě mnohem víc. Budete mít možnost vyzkoušet si různé pracovní role, od obchodníka, až po účetního. Podnikání je zkrátka zaručená cesta k neustálému osobnímu rozvoji.
-
Chcete mít víc možností, jak ovlivňovat svět kolem sebe.
Podnikání vám otevře další možnosti, jak po sobě „zanechat stopu“ a ovlivnit své okolí. Nemusíte dělat zázraky, ale už jenom tím, že někoho zaměstnáte a nabídnete mu férové podmínky, mu pomůžete k lepšímu životu.
Vykročte při startu podnikání správnou nohou. Základem každého podnikání je pojištění, které firmy všech velikostí ochrání před finančními i provozními dopady mnoha rizik.
-
Chcete být nezávislí.
Ve vaší firmě bude rozhodnutí, čemu se budete věnovat, pouze na vás. Nikdo vás nebude nutit k tomu, abyste spolupracovali s nepříjemnými lidmi nebo ztráceli čas projektem, který vás nezajímá. Výměnou za převzetí odpovědnosti na svá bedra získáte naprostou svobodu v rozhodování.
-
Chcete větší flexibilitu.
Pokud je pro vás rutina pevného pracovního rozvrhu příliš svazující, podnikání pro vás bude mnohem vhodnější. Plnění vašeho kalendáře bude jen na vás. Nebudete muset nikoho žádat o schválení dovolené a pokud to váš obor umožní, klidně můžete pracovat jen z domova.
-
Chcete si rozšířit síť kontaktů.
Jako řadový zaměstnanec příliš mnoho nových lidí v pracovní době nepotkáte a pánem vašeho času bude váš zaměstnavatel. Jako podnikatel ale máte příležitost věnovat se každý den tzv. networkingu. Abyste posunuli svou firmu kupředu, budete se totiž muset neustále s někým setkávat a využívat zkušeností jiných úspěšných podnikatelů.
-
Chcete budovat vlastní značku.
Pokud budete veřejně vystupovat za svou firmu, například v médiích, na sociálníh sítích nebo na konferencích, veřejnost si vás začne brzy všímat mnohem víc. To vám pomůže zvýšit hodnotu vaší osobní značky. Z budování značky můžete hodně vytěžit, například přilákat nové spolupracovníky nebo získat větší množství zakázek.
-
Chcete získat možnost většího výdělku.
Finanční faktor je často největší motivací k podnikání. Pokud máte originální nápad, se kterým uvidíte možnost uspět na trhu, můžete si přijít na atraktivní peníze. Mějte ale vždy na paměti, že vidina zisku by neměla být vaší jedinou motivací k podnikání.
Jestliže už delší dobu přemýšlíte o spuštění vlastního podnikání, ale v cestě vám stojí jen vlastní nerozhodnost, zamyslete se nad důvody, které jsme vyjmenovali výše. Pokud pro vás platí jen jeden z nich, je to pro úspěšné podnikání trochu málo, ale když se ztotožníte nejméně s pěti, pak už vám v založení firmy prakticky nic nebrání.
Mohlo by vás zajímat: