10 tipů co udělat po založení eshopu
Máte velké ambice v oblasti prodeje zboží na internetu? Vybrali jsme pro vás 10 nejlepších rad a tipů, jak si můžete rozjet úspěšný eshop. Takový, který vašim zákazníkům nabídne vše, co učiní elektronické nákupy snadné, spolehlivé a pohodlné.
5 minut čteníProvozovat eshop vypadá dnes možná až triviálně. Jenže zdaleka nestačí mít jen kvalitní technické řešení. To hlavní je samotný obsah eshopu a jeho neustálé přizpůsobování vývoji zájmu zákazníků. Samotné technické zázemí eshopu je jen prázdná výloha, zákazníky osloví až konkrétní zboží v této výloze. O vašem úspěchu rozhodne především to, jestli toto zboží nabídnete zákazníkům lépe, než konkurence. Vyzkoušejte našich 10 tipů, jak výrazně zvýšit šance, že váš eshop bude úspěšný.
1. Zboží výstižně popisujte
Popisky zboží významně ovlivňují rozhodnutí zákazníka nakoupit nebo nenakoupit, a pomáhají uspět ve vyhledávačích. Na rozdíl od mnoha jiných textů na webu si popisky zboží většina návštěvníků opravdu přečte, proto jim stojí za to věnovat maximum úsilí a vyladit je k dokonalosti. Mnoho eshopů řeší tvorbu popisků tak, že je jen kopírují od dodavatele zboží. Zákazník ale hledá originalitu a navíc samy vyhledávače kopírované texty trestají.
Snažte se psát jednoduché a jednoznačné věty. Používejte činný rod sloves místo trpného. Uvádějte výhody, které u vás zákazník díky nákupu dostane. Kromě samotného atraktivního a výstižného popisu nabízeného zboží, které se snažte psát vlastními slovy, a jeho kvalitních fotografií, by u jednotlivých produktů neměly chybět ani tzv. katalogové informace. Ty zahrnují údaje o výrobci nebo dodavateli, o rozměrech a hmotnosti, výrobním materiálu nebo záručních podmínkách. Nebojte se také natáčet produktová videa, video recenze, využívejte moderní multimediální formáty.
2. Hovořte na zákazníky stručně a jednoduše
Kromě popisků nabízeného zboží obsahuje eshop i další informativní texty. Snažte se, aby byly stručné, členěné do krátkých odstavců (maximálně 5 řádků), se strukturovanými nadpisy, podnadpisy a odrážkami, psané bezpatkovým fontem. Nepište ale zbytečně mnoho textu; pokud můžete místo některé textové informace použít tabulku, graf nebo obrázek, udělejte to. Netextový obsah je pro zákazníky obvykle atraktivnější.
3. Dopřejte zákazníkům nadstandardní informace
Aby se na vašem eshopu zákazníci cítili dobře, potřebují nadstandardní péči. Zkuste jim vyjít vstříc např. zařazením „dobrovolných“ textů, které určitě ocení:
- Často kladené otázky.
- O nás – příběh vašeho byznysu. Dejte svému obchodu příběh a tvář.
- Sociální sítě – nabídněte návštěvníkům možnost spojit se s vámi na sociálních sítích.
4. Budujte vynikající uživatelskou zkušenost
Pokud váš eshop splňuje pět klíčových parametrů vzhledu, máte velkou pravděpodobnost, že se k vám zákazníci budou často vracet. Jedná se o přehlednost, vzdušnost, přímočarost, vkusnost a stylovost.
5. Jak na cenovou politiku?
Je jen a pouze na vás, jestli se rozhodnete konkurovat trhu minimální cenou, nebo nadstandardními, tzv. necenovými službami. Na slevy nalákáte více zákazníků, ale pouze dočasně. Vyšší cenu zákazníci přijímají sice hůře, ale můžete ji vyvážit například dárky k objednávce nebo slevami na příští nákup, které mohou zákazníky přimět se vrátit.
Nejjednodušším způsobem, jak stanovit optimální cenu, je vyhodnocovat chování zákazníků a najít rovnováhu, při které u vás nakoupí dostatečné množství zákazníků za přijatelnou marži. Nezapomínejte, že eshop by vám měl pokrýt veškeré provozní náklady a platy zaměstnanců.
6. Poznejte svoje zákazníky co nejlépe
Oproti kamenným prodejnám nabízí online obchody obrovskou výhodu: můžete se dozvědět, odkud k vám zákazník přišel, co u vás dělal a kdy a kam odešel. Snažte se své zákazníky sledovat, vyhodnocovat jejich aktivitu, vědět, co je přimělo nakoupit nebo od nákupu naopak odradilo. Tomu, co zákazníci chtějí, očekávají a vyžadují, pak neustále přizpůsobujte vlastnosti vašeho eshopu.
7. Přizpůsobte obsah vašeho eshopu vyhledávačům
S propagací vašich webových stránek vám výrazně pomůže optimalizace pro vyhledávače (SEO). Jejím účelem je přilákat co nejvíce návštěvníků přes co největší počet klíčových slov (vyhledávacích dotazů). Aby ovšem bylo možné návštěvníky na web přes různé dotazy přivádět, musíte k tomu web mít připravený: sestavit vhodnou strukturu kategorií a stránek, založenou na reálných datech. K tomu slouží analýza klíčových slov.
Analýza klíčových slov poskytuje mj. podrobné informace:
- Jaké dotazy zákazníci zadávají, když hledají váš produkt.
- Jaké různé varianty jednoho dotazu používají.
- Jak svůj výběr upřesňují.
- Jaké parametry produktů jsou pro ně důležité.
- Jaká doplňková témata související s vašimi produkty lidi zajímají.
- Na co se často ptají a čemu ve spojitosti s vašimi produkty úplně nerozumí.
8. Upravujte průběžně vaši obsahovou strategii
Analýza klíčových slov obvykle pomáhá při sestavení účinnější obsahové strategie, ale také jako podklad pro copywritery, online reklamu nebo optimalizaci struktury webu. V rámci optimalizace obsahové strategie se obvykle upravují titulky stránek, jejich nadpis, textový obsah, klíčová slova a popisky stránek (tzv. meta description).
9. Nebuďte pouze eshop
Snažte se stát se online místem, které vytváří vlastní komunitu. Místem, kde bude možné podělit se s ostatními návštěvníky o své́ názory, zkušenosti a informace. Vymýšlejte další funkce, které vaše konkurence nemá.
10. Práce vás musí bavit
Provozovat internetový obchod není jen práce nebo obživa. Je to svým způsobem vaše dítě, o které se staráte. A dobrým rodičem se nestanete dřív, než vám na vašem dítěti bude skutečně záležet a bude vás bavit. Věnujte se mu naplno a možná právě váš eshop bude novou Alzou nebo Mallem.