12 nápadů, jak levně propagovat malou firmu
Hledáte možnosti, jak zajistit vašemu podnikání kvalitní a účinnou reklamu, ale přitom za ni neutrácet obrovské částky? Máme pro vás tucet tipů, které zvládnete udělat vlastními silami.
12 minut čteníMarketing a reklama rozhodně nejsou žádný luxus, který by si mohly dovolit jen velké a bohaté firmy. Konkurovat úspěšným značkám je sice náročné, ale přesto existují způsoby, jak i s omezeným rozpočtem můžete pomocí marketingu docílit velkého dosahu. Jestliže spouštíte startup, máte malou firmu nebo patříte mezi živnostníky, můžete se velmi dobře propagovat i svépomocí. Stačí do propagace věnovat dostatek vlastního času a úsilí.
Pokud nemáte v rozpočtu volné stovky tisíc korun, které byste mohli zainvestovat do reklamy, určitě oceníte tipy, jak propagaci svého podnikání rychle nastartovat i bez nich. V tomto článku vám proto nabízíme 12 levných nebo zcela bezplatných marketingových nápadů, které vám pomůžou se ukázat „světu“.
Reklama „bez peněz“ není utopie. Jak na ni?
-
Založte si webovou stránku.
Pokud ještě nemáte pro vaši firmu zařízený web, určitě to napravte. Vlastní webové stránky jsou naprostý základ propagace. Poslouží zájemcům jako ověřený zdroj informací o vaší firmě a pomohou vám také získat nové zákazníky. Jestliže si nemůžete finančně dovolit, aby vám někdo navrhl webové stránky na míru, použijte některou z dostupných přizpůsobitelných šablon. Web snadno vytvoříte například prostřednictvím služby Webnode.cz. O něco pokročilejší a stále levný je pak WordPress.com.
Jakmile vytvoříte vlastní web, stačí už jen registrace domény (unikátní adresy na internetu), která dodá vašemu webu důvěryhodnost a pomůže zlepšit jeho umístění ve vyhledávačích. Dobře zvolený název domény také umožní zákazníkům si lépe zapamatovat vaše stránky a snadno se k vám vracet. Zároveň můžete web s vlastní doménou připojit ke specializovaným analytickým službám, jako je typicky Google Analytics, a získávat tak informace o tom, odkud návštěvníci na váš web přicházejí a co na něm dělají.
Na web umisťujte informace nejen pro zákazníky, ale také pro šiřitele obsahu, zejména média. Publikujte zde podklady, ze kterých mohou čerpat třeba žurnalisté, kteří se zajímají o lokální podnikatele. Popište, jak pracujete, hodnoty vaší firmy, zveřejňujte zajímavé informace o vašem oboru, nezapomínejte uvádět reference.
-
Pište blog.
Na svůj web se nebojte zařadit sekci Blog, kam budete čas od času přidávat vaše vlastní tematické články. Jejich prostřednictvím můžete zákazníkům zprostředkovat zajímavé a užitečné informace a současně ještě více vylepšit umístění vašeho webu ve vyhledávačích. Toho docílíte mimo jiné i tak, že do článků budete vkládat vhodná klíčová slova – taková, která uživatelé často vyhledávají v souvislosti s oborem, kterým se zabýváte. Když tedy například prodáváte ručně vyráběné šperky, můžete psát rady a tipy, které se týkají módy, ručních prací a podobně.
Fantazii se z hlediska obsahu meze nekladou. Pokud pak raději mluvíte, než píšete, můžete zkusit natáčet video blogy (vlogy) nebo vytvořit podcast (mluvené slovo). Ale to spíš až jako „bonus“ k dalším marketingovým aktivitám.
Při tvorbě webu a blogu vždy myslete na SEO – optimalizaci webových stránek pro vyhledávače (anglicky search engine optimization). Pojmem SEO se označují metody a postupy, díky kterým se webové adresy zobrazují na předních místech vyhledávačů, jako je Google nebo Seznam.
-
Věnujte se sociálním sítím.
Vyberte si sociální síť, kde můžete nejlépe propagovat svou firmu, zaměřte se na ni a důkladně se naučte, jak s ní pracovat. Zvolte si tu síť, kterou nejvíc používá vaše cílová skupina zákazníků. Třeba pro výrobce nábytku nebo designéry, kteří mají vizuálně zajímavou práci, dává nejvíc smysl Instagram. Jestliže nabízíte hlavně služby pro jiné firmy, oslovíte je nejlépe přes LinkedIn. Vaše příspěvky na sociálních sítích můžete klidně omezit jen na vybrané formy obsahu, například pouze videa o vašich právě probíhajících nebo dokončených projektech.
-
„Recyklujte“ svůj obsah.
Jestliže nemáte časové kapacity na nekonečné vytváření nového obsahu, jednoduše přepracovávejte ten, co už máte k dispozici. Analýzy a průzkumy můžete obohatit o nová čísla nebo o pár detailů a publikovat je znovu jako aktualizované dokumenty. Témata starších článků můžete také využít v jiné formě jako příspěvky na sociální sítě, vyzkoušet jiné formáty a podobně – zkrátka buďte kreativní, zákazníci to ocení.
-
Uspořádejte soutěž nebo věnujte cenu do soutěže.
Skvělým způsobem, jak svou značku dostat do povědomí veřejnosti, je připravit soutěž. Snad každý rád vyhraje něco „zdarma“, a proto se do soutěže o zajímavou cenu může zapojit velké množství lidí. Za možnost účasti v soutěži pak můžete třeba chtít, aby soutěžící začali odebírat váš newsletter. K jednoduchému uspořádání soutěže vám mohou dobře posloužit sociální sítě. Především Facebook, který je z hlediska počtu uživatelů stále největší sociální síť u nás i ve světě.
-
Zkuste guerilla marketing.
Guerilla marketing je netradiční (a často nějakým způsobem šokující) forma marketingu. Jejím cílem je dosáhnout maximálního efektu reklamy s minimálními zdroji (náklady i využitými předměty). Obvykle jde o využití věcí, které běžně najdete venku kolem sebe, ale novým kreativním způsobem, který přitáhne pozornost ke konkrétní značce. V poslední době jsou oblíbené například projekce reklamy na výškových budovách nebo v ulicích s vysokým provozem. Možnosti jsou prakticky nekonečné, potřebujete „jen“ originální nápad.
-
Zapojte rodinu a známé.
Vaši přátelé a rodina nejsou jen cenným zdrojem rad (a často i prostředků do rozvoje podnikání), ale můžou vám pomoct i s budováním vaší značky. Vyzbrojte je vizitkami a dalšími propagačními materiály, které mohou aktivně šířit mezi další známé. Poproste je také, ať se stanou fanoušky vaší značky na sociálních sítích a aspoň občas sdílí nebo komentují vaše příspěvky.
-
Požádejte zákazníky o recenze.
Dobré zákaznické recenze jsou velmi důležitým propagačním nástrojem. Velká část potenciálních zákazníků, kteří se teprve rozhodují, jestli využijí vaše služby nebo si koupí váš produkt, si nejdříve budou číst recenze. Teprve podle nich se rozhodnou. Práce s vašimi zákazníky by tedy rozhodně neměla končit jejich nákupem. Posílejte jim zprávy s poděkováním za jejich nákup (nejlépe na e-mail), nabídněte slevu na další nákup, a především je požádejte, aby vám zanechali recenzi na vašich stránkách nebo nejlépe ve srovnávačích zboží, jako jsou typicky heureka.cz, zbozi.cz, shopping.google.cz nebo srovnej.to.
-
Noste svou značku.
Pro to, abyste svou značku zviditelnili v okolním světě, se nemusíte vždy úplně nadřít. Pokud tedy za dřinu nepovažujete třeba oblékání nebo jízdu autem. Když sebe a své zaměstnance vybavíte oblečením s vaším logem, reklamními předměty nebo vylepíte upoutávku na služební automobily, vaši reklamu denně uvidí spousta dalších lidí, které byste jinými reklamními kanály třeba ani nezasáhli.
-
Účastněte se networkingových akcí.
Nezapomínejte ani na tradiční networking – setkávání se s osobnostmi z oboru, obchodními partnery nebo potenciálními zákazníky tváří v tvář. Existují komerční networkingové sítě a skupiny, kde si musíte platit členství, ale pořádají se i menší a cenově dostupnější akce. Na nich můžete budovat svou reputaci, vztahy s dalšími podnikateli a hledat nové obchodní příležitosti.
-
Uspořádejte kurz nebo webinář.
Máte znalosti, které stojí za to předat dál? Zkuste uspořádat kurz nebo online webinář. Tyto akce jsou velmi efektivní pro získávání zákazníků, protože jejich účastníci už mají alespoň obecný zájem o probírané téma. V případě pořádání kurzů se vyplatí spojit síly s jinými firmami – ušetříte náklady a nabídnete zákazníkům bohatší program.
-
Připravte odborný článek pro média nebo na jiné weby.
Pokud jste odborníkem ve svém oboru a umíte dobře písemně předat své vědomosti, můžete sestavit článek k nějakému aktuálnímu tématu a nabídnout ho ke zveřejnění médiím nebo jiným webovým stránkám s podobným zaměřením. V článku můžete nenásilně propagovat svou firmu nebo produkt, ale přínosné je už jen to, že pod článkem budete uvedeni jako autor/ka. Jestliže budete potřebovat pomoct získat prostor v konkrétních médiích, která pro vás mají největší užitek, můžete zkusit oslovit PR agentury nebo specialisty.
Tip na závěr: Nezapomeňte, že před tvorbou marketingové strategie musíte velmi dobře znát přednosti své firmy, na které chcete zákazníky upozornit. Zaměřte se na své USP (Unique Selling Proposition), tedy „to, co má vaše značka a ostatní ne“. Jedná se o unikátní vlastnosti vašeho produktu či značky, která vás odlišuje od konkurence a je klíčová pro vaši cílovou skupinu zákazníků.
Mohlo by vás zajímat: