Druhy reklamy aneb jak můžete propagovat svou firmu
Nejste si jistí, kam umístit reklamu na váš produkt nebo jaký typ reklamy vůbec využívat? V našem článku se dozvíte, jaké možnosti propagace má vaše firma k dispozici.
10 minut čteníReklama je nezbytnou součástí marketingové strategie každé firmy. Dobře zvolená reklamní kampaň zvýší povědomí o vašich produktech nebo službách, přiláká zákazníky a zajistí větší tržby. Ať už se snažíte povzbudit zákazníky ke koupi stávajícího produktu nebo uvádíte na trh něco úplně nového, máte na výběr z mnoha možností. Jak ale zvolit tu nejvhodnější?
Výběr konkrétního typu reklamy závisí především na vaší cílové skupině. Vždy se musíte snažit, abyste s co nejnižšími náklady oslovili co nejvíce členů dané cílové skupiny. Pokud tedy třeba víte, že vaše cílová skupina obvykle čte nějaký konkrétní časopis, určitě by v něm neměla chybět vaše inzerce. Pojďme se nyní na jednotlivé reklamní možnosti podívat podrobněji.
Pro sdílení informací o produktech nebo službách se reklama využívá už celá staletí. V posledních desetiletích ovšem v reklamě hrají naprosto zásadní roli technologie a nová média. Díky nim máte dnes mnoho způsobů, jak efektivně cílit na spotřebitele. Reklama se dělí na dvě základní skupiny – digitální a tradiční. Každá kategorie má pak další podtypy.
Digitální reklama
Lidé tráví stále více času online, a to nejen ve svém volnu, ale i v pracovní době. Z toho důvodu se stále častěji využívají různé typy digitální reklamy. Nejčastěji jsou to:
-
Kontextová reklama. V rámci tohoto typu reklamy si vyberete požadovaná klíčová slova a vaše reklama se pak bude zobrazovat lidem, kteří čtou články, v nichž se daná klíčová slova vyskytují. Tato reklama tedy oslovuje uživatele pasivně. Platí se pouze za počet kliknutí na reklamu, ne za celkový počet zobrazení – patří mezi tzv. PPC (pay-per-click) reklamy.
-
Reklama ve vyhledávačích. Tento typ inzerce umožní umístit odkaz na váš web na přední místa vyhledávačů jako je Google nebo Seznam. Vyberete si vhodná klíčová slova a vaše reklama se pak zobrazí lidem, kteří tato slova aktivně vyhledávají. Stejně jako kontextová reklama patří mezi PPC reklamy.
-
Bannery. Reklamní bannery s obrázky nebo videi a propagačním textem se umisťují na webové stránky, například na jejich okraje nebo do textu článku. Na rozdíl od PPC reklam u bannerů platíte za počet impresí, neboli za to, kolika lidem se bannery zobrazí, ne za jednotlivá kliknutí. Tento systém se označuje PPV (pay-per-view).
-
Nativní reklamy. Tyto reklamy napodobují formát a styl běžného obsahu na dané webové stránce a nachází se blízko něj, takže uživatel často ani nepozná, že se jedná o reklamu. Podle informací serveru Seznam.cz se na nativní reklamu podívá o 25 % lidí více než na bannerovou reklamu. Stejně jako u bannerů se i u nativní reklamy platí za počet zobrazení, tedy PPV.
-
Reklamy na sociálních sítích. Kampaně na sociálních sítích patří k nejčastěji využívaným formám reklamy ve firmách všech velikostí. Náklady na ně totiž nejsou moc vysoké, a přitom můžete přesně zacílit na velmi konkrétní skupiny uživatelů, například ženy v určitém věku, s konkrétními zájmy a ve městě, kde provozujete prodejnu. Kampaně můžete spustit na Facebooku, Instagramu, LinkedInu nebo třeba na TikToku, který už nabírá popularitu i mezi dospělými.
-
Influencer marketing. Se sociálními sítěmi souvisí i velmi populární influencer marketing, kdy platíte vhodnému influencerovi za to, aby v obsahu svého profilu propagoval váš produkt nebo službu. Influencer je osobnost známá na sociálních sítích, která prostřednictvím vlastního obsahu (videí, fotek apod.) ovlivňuje názory nebo chování významného množství lidí – svých sledujících. Oblíbení čeští influenceři mají stovky tisíc sledujících, zahraniční pak ještě o řád více. Spolupráci ale můžete navázat i s tzv. mikroinfluencery, kteří mají menší dosah, ale reklama v jejich obsahu vás vyjde levněji.
-
E-maily. Prostřednictvím e-mailů můžete dostat vaši reklamu ke konkrétní uzavřené skupině lidí, jejichž elektronickou adresu máte k dispozici. Běžně se tímto způsobem rozesílají newslettery s novinkami, promo kódy nebo třeba katalogy. Pokud si vytváříte vlastní databázi e-mailových kontaktů, dávejte si pozor, abyste jednotlivé e-maily získávali v souladu s pravidly GDPR.
Pravidla GDPR platí v zemích Evropské unie. Zajišťují právní ochranu osobních údajů spotřebitelů – s jejich daty ani osobními údaji není možné bez výslovného souhlasu neoprávněně zacházet. GDPR se vztahuje na všechny firmy a instituce, ale i jednotlivce a online služby, které zpracovávají data uživatelů. Za porušení GDPR hrozí až mnohamilionové pokuty.
Tradiční reklama
Přestože je v současnosti výrazně více využívána digitální reklama, ani její tradiční formy rozhodně nejsou za zenitem. Stále je mnoho skupin lidí, které online prostředí příliš nezajímá a kdybyste svou reklamu zaměřili jen na internet, velmi pravděpodobně by je úplně minula.
-
Tisk. Svou reklamu, typicky grafický inzerát nebo reklamní článek, můžete umístit v novinách a v časopisech. V celostátních titulech oslovíte statisíce čtenářů, v menších nebo lokálních zase užší a dost možná i relevantnější skupinu. Kromě inzerce v tištěných médiích spadají do skupiny tiskové reklamy také třeba brožury, letáky, katalogy nebo plakáty, které můžete zákazníkům rozdávat nebo rozeslat poštou.
-
Televize. Prostřednictvím televizních reklam zasáhnete velmi široké publikum. V hlavních vysílacích časech to mohou být i miliony lidí. Jedná se ale o velmi drahý typ reklamy a těžko si změříte její dopad. Videoreklama je obecně velmi oblíbeným formátem a často se využívá i na sociálních sítích.
-
Rozhlas. Mluvené slovo v rozhlasovém vysílání je stále velmi oblíbené a poslouchají ho lidé především při dopravě a na cestách. Jeho prostřednictvím se dá cílit o něco konkrétněji než v případě televize, stačí si vybrat stanici vhodnou pro vaši cílovou skupinu. V posledních letech jsou populární i podcasty dostupné na různých streamovacích platformách, jako je třeba Spotify.
-
Venkovní reklama. Reklamou umístěnou venku zasáhnete velké publikum. Může být ale velmi nákladná, to především na místech, kde se shromažďuje hodně lidí. Firmy obvykle využívají billboardy u silnic a nákupních center nebo reklamu umisťují ve veřejných vývěskách a na dopravních prostředcích. K reklamě ovšem můžete využít i zcela netradiční prostředky a vyzkoušet třeba tzv. guerilla marketing.
Guerilla marketing je nízkonákladová marketingová strategie, která budí pozornost svou nekonvenčností a vyvolává tak masový zájem. Příkladem mohou být třeba nákladní auta výrobce tyčinek Mars, která vypadají jako tato čokoládová tyčinka, nebo plážové sprchy v provedení automatu na nápoje Sprite. Těmito a dalšími příklady povedeného guerilla marketingu se můžete inspirovat třeba zde.
Nezapomínejte ani na PR
S marketingem a reklamami úzce souvisí také public relations (PR). Odborníci z oblasti PR pracují s technikami a nástroji, které firmám pomáhají budovat a udržovat vztahy s veřejností a snaží se ovlivňovat její názory. Zatímco reklama se snaží hlavně o krátkodobý prodej určitého produktu nebo služby, PR se soustředí na dlouhodobé cíle, jako je image firmy nebo vztahy a komunikace s cílovými skupinami.
Jedním z nejvyužívanějších nástrojů, které PR pracovníci a agentury využívají, jsou tiskové zprávy. Rozesílají se na relevantní média, která následně jejich obsah redakčně zpracují a předají ho nenásilnou formou svému publiku. Nejde přitom o to, aby si čtenář, divák nebo posluchač šel ihned koupit váš produkt, ale abyste se dostali do jeho povědomí.
Při výběru reklamy vhodné pro vaši firmu pamatujte na to, že díky ní máte vydělat více, než jste za ni utratili. Vybírejte proto formu reklamy velmi pečlivě. Aby reklama dobře fungovala, neměli byste se zaměřovat pouze na jeden její typ, ale raději peníze rozložit do více druhů reklamy a ty vzájemně propojit. Pokud si nejste jistí, jak na to, vyzkoušejte služby marketingových a PR odborníků.
Mohlo by vás zajímat: