Generace Z na trhu práce: Co očekává tato generace od zaměstnavatele
První skutečná digitální generace Z pomalu vstupuje na trh práce a se sebou přináší výrazně odlišné očekávání od zaměstnavatelů a pracovního prostředí. Jaké jsou tyto očekávání a jak se firmy mohou stát pro ně atraktivní?
8 minut čteníTechnologie, flexibilita a home office
Moderní pracovní prostředí už je téměř samozřejmost. Generace Z vyrostla v digitálním světě a očekávají, že budete na stejné úrovni. Inovativnost a držení kroku v technologickém světě je jedna ze základních podmínek.
Mladí lidé také často upřednostňují možnost home office a flexibilní pracovní doby. Preferují, když mohou pracovat odkudkoliv. Daleko lépe se jim tak vyvažuje kancelářský a soukromý život.
Spolupráce, síťování a průhlednost
Zetkaři hledají pracovní prostředí, které podporuje vzájemnou spolupráci a síťování. Chtějí se cítit jako důležitá součást týmu a být zapojení do procesu rozhodování. Zároveň si cení průhlednosti ve všem, co se týče jejich role, odměn nebo možnosti růstu.
Rozvoj dovedností, kariérní růst a feedback
Se stereotypní pracovní nabídkou neuspějete. Rozmanitost, vzdělávání, rozvoj dovedností a kariérní růst jsou mnohdy podmínky, díky kterým si získáte gen Z na svou stranu. Mladí hledají společnosti, které jim přesně tohle nabídnou a k tomu se nebojí přidat pravidelný a konstruktivní feedback. Cítí, že se tak neustále posouvají, učí se novým věcem a někdo se jim systematicky věnuje.
Udržitelnost, ekologie a sociální odpovědnost
Generace Z si cení udržitelnosti a ekologie. Záleží jim, co se stane s naší planetou a jak k této zodpovědnosti jednotlivé firmy přistupují. Kladou velký důraz, zda jste jako zaměstnavatel sociálně odpovědný a respektujete principy udržitelného rozvoje. Chtějí být součástí týmu, který odráží trendy ve společnosti a ekologické výzvy, ne problému.
Víte, že ...?
-
Pro 32 % zástupců generace Z hraje při výběru zaměstnavatele roli work-life balance.
-
Přes 75 % zetkařů preferuje distanční nebo hybridní režim práce.
-
90 % z generace Z se alespoň částečně chová udržitelně, ale pouze 15 % zástupců mladých si myslí, že firma, pro kterou pracují, podniká dostatečné kroky v boji proti klimatické změně.
-
Stres, syndrom vyhoření a duševní zdraví je pro generaci Z aktuální téma a 46 % z nich trpí pocitem dlouhodobého vystresování.
-
Více než 50 % mladých lidí z dotazovaných se domnívá, že zaměstnavatelé začali intenzivněji řešit duševní zdraví nebo well-being svých zaměstnanců.
Zdroj: Deloitte
Přesvědčivý obraz firmy
Gen Z je digitální generace. Váš online obraz je tak první věc, na kterou se jdou podívat. Často si hledají informace o potencionálních zaměstnavateli a dívají se, co se o vás říká nebo píše na internetu. Soustřeďte se proto na prezentaci vaší firmy v digitálním prostředí, mějte v pořádku webové stránky a buďte aktivní například na sociálních sítích.
Aktivita na sociálních sítích
Každý mladý člověk je v dnešní době online a má minimálně jeden profil na sociálních sítích. Facebook, Instagram a mnohdy i LinkedIn jsou platformy, na kterých jsou už všechny společnosti. Důležité je se tedy rozlišit a být mezi konkurencí vidět. Komunikujte a tvořte obsah tak, abyste mluvili ke svým potenciálním zaměstnancům a zaujali je. Generace Z rozhodně ocení autenticitu, originalitu a zábavu.
Spojení s univerzitami a vysokými školami
Jak se dostat k mladé generaci co nejblíže? Navažte vztah s univerzitami a vysokými školami, na kterých studují. Přilákejte talenty skrz přednášky workshopy, stáže, tréninkové programy nebo studentské soutěže a udělejte směrem k generaci Z krok.
Zviditelnění hodnot firmy
Možná vás to překvapí, ale generaci Z vaše hodnoty zajímají. Chtějí se dozvědět, za čím si stojíte a jaké postoje zastáváte. Souvisí to s výše zmíněnou udržitelností, sociální odpovědností nebo například genderovou rovnoprávností.
Zapojení stávajících zaměstnanců do náboru
Nejlepším nástrojem pro nábor mohou být vaši zaměstnanci. Když budete chtít, stanou se z nich ti nejlepší ambasadoři, kteří budou lákat mladší generaci. Ta ocení doporučení od svých vrstevníků a rádi si poslechnou, jaké zkušenosti mají s vaší společností. Proto neváhejte zapojit své stávající pracovníky a nechte je vyprávět váš příběh za vás.
Mohlo by vás zajímat: