Jak postupovat při zakládání nové pobočky firmy
Vaší firmě se dlouhodobě daří a všechny plány hravě plníte? Pak máte zřejmě v plánu firmu rozšířit a začít dobývat nové regiony. Seznamte se s šesti základními kroky, které vám pomohou při založení nové pobočky firmy a zvýšení šancí na její prosperitu.
5 minut čteníZakládání nové firemní pobočky sice není snadný úkol, ale důkladná příprava celý proces výrazně usnadní. V samostatném článku jsme vám přinesli tipy, jak poznat, kdy je vhodný čas otevřít novou pobočku nebo odštěpný závod. V tomto článku se posuneme dál a probereme činnosti, které jsou při zakládání nové pobočky nejdůležitější.
Šest kroků k nové firemní pobočce
Ať už se rozhodnete založit novou pobočku vaší firmy v Česku nebo v zahraničí, základní postup je stejný. Samotnému vzniku pobočky by mělo vždy předcházet šest základních aktivit:
-
Průzkum
Než se rozhodnete expandovat, musíte nejprve dobře prozkoumat region, město i konkrétní místo, kde chce vaše firma nově působit. Vhodné umístění pobočky je klíčové pro efektivitu a úspěch vašeho podnikání. Důkladně proto vyhodnoťte místní příležitosti i hrozby, a rozhodujte se teprve na jejich základě.
-
Finance
Vypracujte detailní finanční plán pro vstup firmy do nového regionu. Podle této klíčové strategie budete určovat rozumné vynakládání svých finančních zdrojů a investic. Finanční plán musí počítat i s různými variantami vývoje trhu a případnými riziky, které novou pobočku i mateřskou firmu mohou potkat.
Účinnou ochranou proti finančním rizikům podnikání je vhodné pojištění, které patří k základní výbavě každého úspěšného podnikatele. Dokáže výrazně zmírnit nebo úplně omezit nesčetná rizika, která na firmy v praxi číhají – a to nejen při zakládání nových poboček. Pomůže podnikatelům například v případech, kdy se dopustí špatných manažerských rozhodnutí, dojde ke ztrátě zboží nebo třeba selže firemní informační systém.
Nezapomeňte na účetnictví nové pobočky. To může být součástí účetního systému mateřské firmy, nebo může být na nové pobočce vedené samostatně. Pokud vaše firma expanduje do zahraničí, musí vést účetnictví v souladu s tamními předpisy. V těchto situacích se obzvlášť vyplatí obrátit se na odborníky z oboru a nespoléhat se jen na vlastní síly.
-
Právo
Při zakládání nové pobočky si musíte pohlídat všechny právní náležitosti. V Česku to není tak složité, ale vznik odštěpného závodu v zahraničí může být komplikovanější. Budete muset komunikovat s místními úřady a vše poctivě hlásit. Vyplatí se konzultace s právníky, kteří celý proces pohlídají za vás.
-
Lidské zdroje
V nové pobočce musí samozřejmě někdo pracovat. Dobře si proto naplánujte způsob, jak seženete nové zaměstnance a připravíte se na operativu spojenou s jejich náborem. Nejprve zkuste hledat ve mezi stávajícími zaměstnanci, kteří vaši firmu už znají a mohli by být ochotni vydat se pracovat do nové pobočky. Mohou v ní dostat novou pracovní příležitost a třeba i zastávat vyšší pozici. Každá nová pobočka musí také mít svého samostatného vedoucího, který za danou odnož mateřské firmy jedná.
-
Marketing
Jakmile se rozhodnete, kdy, kam a jak chcete firmu rozšířit, neopomeňte naplánovat marketingové aktivity, kterými o tom budete informovat stávající i budoucí zákazníky a partnery. Aby se nová pobočka na trhu prosadila rychleji, bude potřebovat výraznou pomoc s propagací. Nezapomeňte, že rozšiřování firmy do zahraničí navíc obnáší zahájení dvojjazyčné komunikace.
-
Procesní záležitosti
Hladký rozjezd nové pobočky zajistí především pečlivé naplánování procesů uvnitř firmy. Komunikace mezi mateřskou firmou a pobočkou nesmí jakkoli váznout. Měli byste proto zavést jednotnou účetní a obchodní komunikaci a provázat dílčí informační systémy. Prostřednictvím reportů a auditů byste také měli průběžně kontrolovat a porovnávat výsledky hospodaření jednotlivých poboček.
Důkladné plánování se vyplatí
Expanze firmy je snem mnoha podnikatelů a výrazně přispívá k jejímu dalšímu rozvoji. Vyžaduje velkou dávku důkladného plánování, které nesmíte podcenit. Nemusíte se ale spoléhat jen sami na sebe. V každé fázi růstu firmy se můžete obrátit na odborníky, kteří vám pomohou pečlivě naplánovat a zrealizovat další vhodné kroky kontrolovaného rozvoje. Vyplatí se spolupracovat především s právníkem, účetním, komunikačními a personálními agenturami.