Jak poznat vhodný čas pro založení nové pobočky firmy
Když jde ve firmě vše podle plánu a obchodní výsledky ho začnou pravidelně překonávat, je na místě začít uvažovat o rozšíření aktivit. Nejčastěji tak, že firma vstoupí do nových lokalit. V tomto článku poradíme, kdy je správný čas založit novou firemní pobočku.
5 minut čteníPokud se firmě její byznys daří a zakázky se jen hrnou, snadno se vymýšlejí nové plány pro ještě větší úspěch. I když nebývá na škodu rozmýšlet nové kroky důkladněji, někdy se vyplatí rychle vsadit i na okamžitou intuici. Tento článek vám pomůže se lépe a rychleji rozhodnout, kdy začít uvažovat o založení nové pobočky a ujasníte si také základní rozdíly mezi pobočkou a odštěpným závodem.
Kdy dává smysl uvažovat o založení nové pobočky
Podnikatelé s rozšířením svého byznysu často otálejí, protože si nejsou jistí, jestli na něj jsou dostatečně připravení. Úspěšné podnikání ale často odstartuje i trocha štěstí a odvaha nebát se udělat další krok o něco dříve, než když už je to naprosto logické. Ideální situace, kdy uvažovat o rozšíření firmy, nastává, když:
-
Nemáte nouzi o zakázky. Naopak vám stále roste poptávka, na kterou pomalu přestávají stačit vaše kapacity.
-
Splnili jste všechny dosavadní obchodní cíle a chcete se posunout dál.
-
Máte dostatečný finanční polštář, který pojistí start nových aktivit. Ať už z vlastních úspor, prostřednictvím firemních úvěrů, dotací nebo díky investorům.
-
Máte dobrý tým zaměstnanců, na který se můžete spolehnout.
-
Umíte předat své know-how ostatním.
-
Váš byznys nestojí jen na vás. Další pobočka se obejde i bez vaší časté přítomnosti.
-
Vidíte na domácím nebo zahraničním trhu novou příležitost.
-
Máte odvahu a nebojíte se trochu zariskovat.
-
Krouží okolo vás konkurence a snaží se něco odkoukat nebo má zájem o spolupráci.
-
Máte záložní plán, pokud by založení nové pobočky nebylo úspěšné.
Pobočka nebo odštěpný závod?
Když se firma rozhodne vydat dobývat nové regiony nebo trhy, zakládá nejčastěji pobočku nebo odštěpný závod.
Pobočka představuje – zjednodušeně řečeno – něco jako „kopii“ stávající kanceláře nebo prodejního místa firmy. Je to odnož firmy, která vzniká kvůli organizačním a ekonomickým důvodům. Parametry pobočky nejsou v zákoně pevně stanovené. Zákon nenařizuje konkrétní formu, jakou musí mít rozhodnutí podnikatele o založení nové pobočky. Může tedy vzniknout jednoduše tak, že ji takto začnete označovat v účetnictví a v korespondenci.
Není ani přesně určené, jak musí pobočka vypadat, jakou má mít organizační strukturu nebo kdy ji můžete založit. Zákon nenařizuje ani vedení samostatného účetnictví, přestože je v praxi obvyklé. Jediným kritériem, aby mohla pobočka vzniknout, je její hospodářská a funkční samostatnost.
Jako odštěpný závod (dříve organizační složka) se označuje samostatná organizační složka firmy. Má vlastní IČO, sídlo a účetnictví. Vzniká typicky tehdy, když se např. nějaká pobočka zapíše do obchodního rejstříku nebo si firma vytvoří několik samostatných oddělení, jejichž provoz chce oddělit. Odštěpný závod představuje nejčastěji odnož firmy, která sídlí v jiném státě, než kde působí mateřská společnost. Odštěpný závod může vzniknout i v rámci jednoho státu, ale není to příliš obvyklé.
Chcete rozšířit své podnikání do zahraničí?
Pokud se chystáte rozšířit stávající obchodní aktivity do zahraničí, rychlejší a administrativně jednodušší oproti zakládání nové firmy je založení odštěpného závodu. Kvůli zřízení odštěpného závodu totiž podnikatelé nemusí skládat základní kapitál a jediným povinným členem jeho struktury je vedoucí závodu.
Přestože je odštěpný závod zapsaný v obchodním rejstříku, nemá takzvanou právní subjektivitu. To znamená, že patří pod mateřskou firmu (zřizovatele) a musí se řídit právním řádem země, ve které má tato firma sídlo. Mateřská firma také ručí za všechny závazky svého odštěpného závodu. Pokud mateřská firma zanikne, ukončí svou existenci i odštěpný závod.
TIP: O povinnostech, které firmám přináší zakládání firemní provozovny, si můžete přečíst v tomto článku o umístění provozoven.
Pokud se firmě daří, nebrzděte ji
Jestliže jste si dosud nebyli jistí, jestli založit novou pobočku firmy a splňujete většinu výše uvedených deseti kritérií, přestaňte váhat. Vaše firma je zdravá a připravená na další růst. Vyjděte nové příležitosti vstříc a posuňte své podnikání dál.
Nezapomeňte svou firmu chránit kvalitním podnikatelským pojištěním. Důkladné a všestranné pojištění dokáže výrazně zmírnit nebo úplně omezit mnoho rizik, která na firmy v praxi číhají – a to nejen při zakládání nových poboček.