Jak spustit reklamu na Instagramu
Instagram je třetí největší sociální síť světa a díky téměř miliardě a čtvrt svých uživatelů se přímo nabízí využít ho jako jeden z nejužitečnějších marketingových nástrojů. Přečtěte si, jak na něm můžete spustit účinnou reklamní kampaň pro váš byznys.
12 minut čteníJen těžko byste kolem sebe hledali někoho, kdo se aspoň „jednou za čas“ nepodívá na žádnou sociální síť. V lednu letošního roku sociální sítě používalo už téměř 60 % celosvětové populace (4,76 miliardy lidí). Jedničkou mezi nimi je Facebook s přibližně 2,95 miliardami uživatelů, následovaný YouTube s 2,51 miliardami uživatelů, o třetí místo se pak dělí Instagram a WhatsApp shodně se 2 miliardami uživatelů. To je obrovská masa uživatelů, a každý z nich je současně potenciálním zákazníkem podnikatelů a firem.
V minulých článcích jsme vám ukázali, jak můžete pro efektivní reklamu využívat sociální sítě Facebook a LinkedIn, seznámili jste se také s postupy, jak rychle spustit reklamu v Googlu a Seznamu. Nevynechali jsme ani rady, jak se můžete posunout na vyšší příčky vyhledávačů díky SEO. V tomto článku se nyní zaměříme na Instagram a tipy, jak jeho uživatele efektivně oslovit s vaší reklamou.
Kolik uživatelů mají sociální sítě v Česku?
-
YouTube: 8,05 milionů
-
Facebook: 4,85 milionů
-
Instagram: 3,60 milionů
-
LinkedIn: 2 miliony
-
Pinterest: 1,48 milionů
-
TikTok: 1,46 milionů
-
Snapchat: 975 tisíc
-
Twitter: 786 tisíc
Zdroj: Dareportal.com.
Instagram používají více ženy
V Česku si Instagram oblíbilo více lidí než za hranicemi naší republiky. Zatímco ve světě jej používá přibližně 15 % populace, v tuzemsku je to dokonce téměř 34 % Čechů. Tedy celá třetina národa. Přibližně 60 % uživatelů je ve věku 18-34 let a necelých 54 % z celkového počtu jsou ženy, které mají často hlavní slovo v nákupním rozhodování rodiny. Je tedy patrné, že Instagram má obrovský potenciál pro zviditelnění vašeho podnikání a získávání nových zákazníků. Stejně jako žádná jiná sociální síť ale není natolik univerzálním prostředkem, abyste ho mohli použít na propagaci jakéhokoli produktu nebo služby. V případě Instagramu je nutné využívat především reklamu s vizuálně velmi atraktivními, estetickými nebo neotřelými nápady.
Pokud chcete pomáhat vaší značce růst prostřednictvím Instagramu, budete samozřejmě potřebovat především „obyčejné“ neplacené příspěvky. Ideální ovšem je využívat také placenou reklamu. Tvorba běžného obsahu vám sice pomůže budovat stabilní základnu fanoušků a přinese výsledky v dlouhodobém horizontu, díky reklamě ale můžete růst vašeho profilu výrazně podpořit a urychlit. Inzerce dostane vaše příspěvky k více uživatelům a ti pomohou rychleji šířit povědomí o vašem podnikání.
Reklama se „záštitou“ Facebooku
Jednou z největších výhod Instagramu je, že reklama na něm vypadá skoro stejně jako běžné příspěvky. Je to záměr Instagramu, aby reklama lidi nerušila a zapadala do celkového kontextu této sociální sítě. Reklamní příspěvky od běžných poznáte jen podle toho, že mají pod názvem stránky napsáno „Sponzorováno“.
Od roku 2012 je Instagram vlastněný Facebookem. Díky tomu obsahuje spoustu dat o uživatelích a velkou část z nich mohou využívat inzerenti, aby zvládli co nejlépe zaměřit své reklamy. Není proto problém vytvořit inzerci zaměřenou třeba na dvacetiletého studenta z Brna, který má rád psy, jezdí na kole a vlastní iPhone.
Instagram nabízí inzerentům šest základních reklamních formátů:
-
Fotografie a obrázky
-
Videa
-
Carousel (rotující formát, ve kterém se může střídat několik samostatných reklam)
-
Stories (reklamní příběhy umožňující využívat texty, fotky i videa)
-
Reels (krátká videa do délky 90 sekund)
-
Obchod (přímý nákup a prodej zboží)
Kolik stojí reklama na Instagramu?
Jestliže se rozhodnete využít reklamu na Instagramu, musíte se smířit s tím, že nebudete vědět předem, kolik za reklamu zaplatíte. Výslednou cenu totiž tvoří kombinace více faktorů a některé z nich nemůžete sami nijak ovlivnit. Mezi nejzásadnější faktory určující cenu reklamy patří:
Účel kampaně. Nejlevněji aktuálně vychází zvýšení povědomí o značce, nejnákladnější je pak prodej zboží z instagramového katalogu.
Tabulka: Průměrné náklady na reklamní kampaně podle jejich účelu
Zdroj: Metricool.com.
Okruhy uživatelů. Čím více konkurentů cílí na stejnou skupinu uživatelů, tím vyšší je CPT. Vyhněte se také zacílení na příliš malou skupinu uživatelů – u takové Instagram nemůže hned přesně určit, komu a kdy reklamu zobrazit, takže musí zapojit další metriky, a to reklamu prodražuje.
Varianty účtování inzerce na sociálních sítích
CPA (Cost per Action): cena za provedení akce (konverzi).
CPC (Cost per Click): cena za jeden proklik uživatele.
CPL (Cost per Like): cena za lajk.
CPM (Cost per Mille): cena za tisíc zobrazení reklamy.
CPT (Cost per Thousand): to stejné jako CPM, tedy cena za zobrazení reklamy tisíci uživatelům.
Umístění reklamy. Pokud má konkurence zájem o stejné umístění reklamy jako vy, všichni zájemci o danou pozici zaplatí vyšší částky nebo se zobrazí reklama pouze těch inzerentů, kteří jsou ochotni za ni zaplatit víc.
Cena za zvolenou akci. Instagram se vždy pokusí splnit vámi zadaný cíl (CPC, CPT, vyplněný formulář nebo třeba instalace vaší aplikace) co nejlépe a za co nejnižší cenu. Čím vyšší cenu pro vaši inzerci nastavíte, tím častěji se bude reklama zobrazovat a zvýší se šance, že ji uživatel uvidí a udělá akci, kterou vyžadujete.
Hodnocení relevance reklamy. Instagram automaticky vyhodnocuje kvalitu vaší reklamy (její ohlas), míru projeveného zájmu uživatelů (kliknutí a sdílení) a konverzní poměr. Čím lepší hodnocení získáte, tím častěji se bude vaše reklama zobrazovat.
Roční období. Cena reklamy se mění v průběhu roku. Vyšší zájem inzerentů o jedno období reklamu prodražuje, připlatíte si typicky v období Vánoc a povánočních výprodejů.
Vytvoření profesionálního účtu na Instagramu
Než se pustíte do vytvoření vaší první instagramové reklamy, musíte si nejprve aktivovat firemní (profesionální) účet. Z osobního profilu totiž není možné reklamy vytvářet.
-
Stáhněte si aplikaci Instagram pro iOS, Android nebo Windows.
-
Přihlaste se do aplikace nebo si vytvořte nový účet.
-
Přejděte do nastavení aplikace.
-
Klikněte na volbu „Účet“.
-
Zvolte „Přepnout na profesionální účet“.
-
Vyberte, jestli jste Tvůrce (jednotlivec) nebo Firma.
-
Zadejte svou stránku na Facebooku, kterou chcete spojit s účtem na Instagramu. Pokud žádnou neuvedete, vytvoří se automaticky nová.
-
Nastavte kategorii vašeho podnikání.
-
Doplňte vaše kontaktní informace a tím dokončíte nastavení firemního účtu.
Vytvoření reklamy na Instagramu
Nejsnáze vytvoříte na Instagramu reklamu z libovolného publikovaného příspěvku. Stačí jen kliknout na tlačítko „Promovat“ pod příspěvkem. V rámci této varianty si ale nemůžete vybrat, kde a komu se reklama zobrazí, a získáte pouze omezené možnosti analytiky – zobrazení, dosah, akce uživatelů (lajky, zprávy nebo komentáře) a případně prokliky na web. Sponzorování příspěvku přímo z aplikace se používá jen výjimečně, a to prakticky výhradně ke zvýšení návštěvnosti vašeho profilu.
Reklamu na Instagramu je lepší vytvořit ve správci reklam na Facebooku. Zde budete mít více možností cílení a kontrolu nad tím, jestli vám kampaň přináší požadované konverze. Abyste mohli z facebookového Správce reklam zadávat reklamy na Instagramu, nejprve si do něho přidejte svůj instagramový profil. Tuto možnost najdete v menu Nastavení –> Účty –> Instagramové účty. Nezapomeňte ještě zkontrolovat, jestli máte na vašich webových stránkách nastavený měřící kód Meta Pixel, který vám bude vyhodnocovat návštěvnost a konverze.
Meta pixel je část kódu na webu, který pomáhá lépe vyhodnotit účinnost vašich reklam a akcí, které uživatelé provádějí u vás na webu (třeba když navštíví určitou stránku nebo si přidají zboží do košíku). Můžete také zjistit, jestli zákazníci po zhlédnutí reklamy na Facebooku a Instagramu provedli nějakou akci. Návod na vytvoření Meta Pixelu najdete v Centru nápovědy Facebooku.
Nyní se už dostáváme k samotné tvorbě reklamní kampaně:
-
Přihlaste se do nástroje Meta Správce reklam a doplňte zde případně všechny potřebné údaje. Patří mezi ně například účel, za jakým inzerujete, název vaší firmy, web, adresa a platební metoda.
-
V hlavní tabulce ve Správci reklam klikněte na Vytvořit kampaň.
-
Upřesněte další nastavení reklamy:
-
Účel kampaně. Pokud vytváříte reklamu poprvé, ideální účel kampaně pro vás bude „Povědomí o značce“ nebo „Návštěvnost“.
-
Rozpočet. Vyplatí se vám nastavit si spíše denní limit – díky tomu jej nepřekročíte. Můžete si stanovit i dlouhodobý rozpočet.
-
Okruh uživatelů, na který chcete reklamu cílit. Vyberte si publikum z předpřipravené nabídky. V této části můžete nastavit také remarketing, tedy cílení reklamy na uživatele, kteří už navštívili vaše webové stránky.
-
Umístění a formát reklamy. Zvolte, kde se má reklama uživatelům zobrazovat a jakou bude mít formu. Podrobnou nabídku najdete v nápovědě Instagramu. Pro první jednoduchou kampaň doporučujeme vybrat možnosti „Kanál Instagramu“ a „Oddíl prozkoumat na Instagramu“. Pro vytvoření reklamy ve Stories vyberte umístění „Instagram Stories“.
-
-
Doplňte „vizuál“ reklamy neboli upoutávku motivující uživatele ke kliknutí – vytvořte buď úplně nový reklamní příspěvek (ten se nebude zobrazovat na vašem profilu), vyberte některý ze stávajících příspěvků na vašem profilu nebo použijte návrh z kreativního portálu.
-
Zvolte formát reklamy.
-
Vložte obsah reklamy. Přidejte obrázky nebo videa, napište k nim poutavý popisek, doplňte cílovou webovou adresu, na kterou reklama přesměruje uživatele po kliknutí. Můžete také nastavit konkrétní akci po kliknutí na tlačítko akce (CTA – call to action).
-
Zkontrolujte, že máte aktivovaný Meta Pixel. Ve spodní části také nezapomeňte vyplnit UTM parametry, abyste mohli pracovat s výsledky reklamy také v nástroji Google Analytics.
-
Zveřejněte reklamu. Začne se zobrazovat, jakmile ji Instagram schválí, mělo by to být obvykle během několika hodin.
Jak jste se mohli přesvědčit, vytvořit reklamu na Instagramu není nic složitého. Obvykle ale nějakou dobu trvá, než se naučíte vychytat vhodné nastavení právě pro vaši značku. Musíte ji přizpůsobit řadě různých faktorů. Co funguje jiné firmě, nemusí té vaší přinášet vůbec žádné výsledky. Je ovšem pár věcí, které jsou často úspěšné a stojí tak za to je vyzkoušet. Inspirujte se v našich tipech pro kampaně na Facebooku, které platí i pro Instagram. Reklama na sociálních sítích nabízí každopádně skvělou příležitost, jak váš produkt nebo službu ukázat v zajímavém světle obrovskému množství lidí. A to nejen na domácím trhu, ale klidně i po celém světě.
Seznamte se s dalšími způsoby, jak můžete zvýšit povědomí o své firmě.
Mohlo by vás zajímat: