Jak vybrat platební bránu pro e-shop

Jestliže chcete prodávat svým zákazníkům jakékoli zboží, neobejdete se bez možnosti umět zpracovávat online platby. Pro tyto účely jsou určeny platební brány. Poradíme vám, na co se při výběru platební brány zaměřit a doporučíme nejzajímavější poskytovatele.

15 minut čtení
Obrázek ke článku Jak vybrat platební bránu pro e-shop

Boj o zákazníka je nikdy nekončící proces a prakticky nikdy nemůžete dosáhnout stavu, kdy budou vaši zákazníci absolutně spokojení a loajální, takže úplně přestanou sledovat konkurenci. Ale právě díky konkurenčnímu boji se všichni podnikatelé neustále zlepšují. Pro zákazníka ovšem už zdaleka není podstatné pouze to, jakou kvalitu mají vaše výrobky nebo za jak dlouho po objednání jim je dokážete dodat.

Stále důležitější roli hraje samotný proces objednávání zboží, který končí platbou objednávky. Jestliže provozujete e-shop, musíte zákazníkům nabídnout – kromě příjemného a intuitivního online prostředí – i možnost snadné a rychlé online platby prostřednictvím platební brány. V tomto článku vám poradíme, podle čeho platební bránu vybrat a představíme konkrétní poskytovatele těchto služeb.

Proč používat platební bránu?

Díky platebním branám mohou zákazníci rychle, pohodlně a bezpečně zaplatit ve vašem e-shopu prostřednictvím svých platebních karet. Zákazníci dnes chtějí mít vyřízenou objednávku co možná nejrychleji a nejsnadněji, proto se z podpory plateb kartou stala v podstatě nutnost pro každého obchodníka. Online platby dnes preferují přes čtyři pětiny všech zákazníků e-shopů.

Jak vybrat vhodnou platební bránu?

Počet poskytovatelů platebních bran se nestále zvyšuje a s tím roste i tlak na cenu a množství jejich služeb, aby v silné konkurenci dokázali obstát. Můžete si proto vybírat podle řady parametrů.

Nejvíc vás samozřejmě bude zajímat cena služeb. Ta se u jednotlivých platebních bran liší a obvykle se odvíjí podle vašeho měsíčního obratu. Jednoduše platí pravidlo, že čím větší máte obrat, tím levnější budete mít provoz platební brány.

Cena, kterou za platební bránu zaplatíte, se skládá z několika dílčích částí, nejčastěji to je:

  • Fixní poplatek za každou transakci + procento z celkové částky online platby.

  • Měsíční poplatek za vedení platební brány a jednotlivých přidružených účtů.

  • Poplatek za převedení peněz z platební brány na váš účet.

  • Poplatek za aktivaci brány.

Cena by ale neměla být jediným parametrem výběru. Nejde jen o to, kolik peněz zaplatíte za možnost využívat platební bránu a za jednotlivé účetní operace. Zaměřte se také na:

  • Podporu různých platebních metod – platební brána by měla podporovat nejen platby kartou, ale určitě i placení přes elektronické peněženky Apple Pay a Google Pay, nebo expresní bankovní převody. K zahození není ani systém PayPal a punc inovátora získáte i za nabídku platby Bitcoinem. Rostoucí popularitu sklízejí také odložené platby, které umožní nakupovat ihned, ale za nákupy platit o několik dní až týdnů později.

  • Rychlost a podmínky připsání plateb zákazníků na váš účet – u některých poskytovatelů dostanete peníze na účet ihned, jinde musíte počkat i pár dní nebo si je ručně „vybrat“ ve svém uživatelském účtu.

  • Bezpečnost plateb – brána by měla nabízet například šifrování nebo podporovat nejmodernější zabezpečení 3D Secure.

  • Možnost přijímání plateb v cizích měnách – pokud zvažujete možnost prodávat do zahraničí, tato možnost nesmí ve „vaší“ platební bráně chybět. Když bude navíc platební brána přeložena také do jazyků těch zemí, ve kterých chcete prodávat své zboží, získáte další velkou konkurenční výhodu.

  • Úroveň a možnosti zákaznické podpory – dá se očekávat, že především při nasazování platební brány, ale také při jejím dalším provozu, budete mít řadu otázek. Bude se vám proto hodit kvalitní zákaznická podpora, ideálně dostupná nepřetržitě nebo během co největší části dne.

  • Doplňkové funkce – platební brány nabízí také různé praktické funkce, které zákazníkovi zpříjemní placení a vám usnadní přijímání peněz. Jsou to třeba opakované platby, možnost platby přes odkaz (tzv. push platby) nebo QR kód, případně možnost zapamatování si bankovní karty zákazníka.

Co musíte splnit, abyste získali platební bránu?

Než začnete vyřizovat platební bránu, musíte spustit webové stránky nebo e-shop, na kterém budete prodávat nějaký produkt nebo službu. Při přípravě webu nezapomeňte na možnost integrace platební brány. Můžete si také pořídit rovnou hotové e-shopové řešení, které integraci platební brány už obsahuje.

Důležité je, abyste na webu měli dostupné i obchodní podmínky, reklamační řád a kontaktní údaje včetně IČO. Z vašeho webu musí být jasné, co nabízíte a za jaké zboží budete přijímat platby. Na základě těchto informací vám mohou poskytovatelé platebních bran připravit cenovou nabídku na míru.

Některým e-shopům platební brána nefunguje správně, protože její funkce naprogramovaly špatně nebo vůbec. Funkčnost platební brány proto vždy dostatečně otestujte.

Mějte také na paměti, že poskytovatelé platebních bran musí splňovat spoustu právních norem a povinností, jako je například identifikace zákazníků před podepsáním smlouvy nebo provádění pravidelných kontrol. Seznamte se proto pečlivě s platnou legislativou a včas dodávejte poskytovateli platební brány všechny potřebné údaje, jinak vám provoz brány může pozastavit.

Rizikové kategorie zboží

Jestliže prodáváte takzvané „zakázané a rizikové kategorie zboží“, může se stát, že vám provozovatel nebude chtít platební bránu poskytnout, nebo na ní nepovolí platbu kartou, takže budete moci využívat jen bankovní převod. Mezi problematické zboží patří například zbraně a pyrotechnika, alkohol a tabákové výrobky, erotické služby a pornografie, farmaceutické produkty a výrobky z konopí, nebo direct marketing a telemarketing.

Nejoblíbenější platební brány v Česku

Mezi největší a nejspolehlivější platební brány, které můžete v Česku využívat, patří šest následujících služeb. Ke každé jsme připravili stručný přehled jejich vlastností, které by mohly být rozhodující pro váš výběr nejvhodnější platební brány.

1. GoPay

Tato platební brána patří v Česku mezi nejpoužívanější. GoPay má bezproblémový provoz a nabízí široké množství funkcí. Podporuje 56 platebních metod, včetně platby pomocí SMS, PayPal nebo Bitcoinu, 9 měn, 13 jazyků a nabízí možnost zapamatování platební karty.

2. ThePay 2.0

Brána ThePay nabízí takzvané inteligentní tarify, které se automaticky nastavují podle vašeho obratu v předešlém měsíci. Základní tarif je výhodný pro prodejce, kteří prodávají dražší produkty. Zaplatíte sice jen necelé procento z transakce a žádný jiný poplatek navíc, ale minimální výše poplatku činí 5 Kč. Brána nabízí jednoduchou registraci, testovací e-shop s možností vyzkoušet si virtuální platbu, automaticky přizpůsobuje jazyk nastavení prohlížeče klient a podporuje 9 měn i Bitcoin.

3. ComGate

Dlouhodobě nejoblíbenější brána v Česku si své postavení vysloužila hlavně díky dobrému poměru cena/výkon. ComGate je spolehlivá, má kvalitní zákaznickou podporu a poskytuje dostatek funkcí. Podporuje odložené platby, 8 měn a 12 jazyků, umí si zapamatovat platební karty. Podporuje i odložené platby. Nabízí převod peněz na účet obchodníka denně a zdarma.

4. Pays

Platební brána Pays patří sice k menším a mladším, přesto si už dokázala najít své pevné místo díky jednoduchému ceníku a podmínkám výhodným i pro menší podnikatele, kteří bránu využijí třeba jen několikrát za měsíc. Má velkou výhodu v tom, že ji spustíte okamžitě – nemusíte nic testovat, dokonce ani mít podepsanou smlouvu, stačí zaplatit aktivační poplatek 600 Kč a můžete hned prodávat.

Tržby z proběhlých transakcí si budete moci vybírat až po podepsání smlouvy. Pays si neúčtuje žádné měsíční poplatky za vedení platební brány a nevyžaduje dosažení minimálního měsíčního obratu, provoz brány je zdarma.

 

5. Stripe

Platební brána Stripe funguje po celém světě a je velmi spolehlivá. Má ovšem docela vysoké poplatky. Využijete ji hlavně tehdy, když potřebujete přijímat platby v nejrůznějších cizích měnách, kterých podporuje dokonce 135. Stripe je pouze v angličtině a chybí jí mobilní rozhraní.

 

6. GP webpay

Brána GP webpay (Global Payments) funguje stejně jako Stripe po celém světě a patří mezi nejspolehlivější platební brány. Oproti Stripe ovšem podporuje i češtinu, včetně komunikace na lince podpory. Zvládá i push platby a umí si zapamatovat karty. Pracuje se 7 měnami a 22 jazyky. Integrace GP webpay je ovšem trochu složitější – bránu si musíte nejprve objednat u jedné z bank, které ji podporují.

Ceny brány jsou individuální, ale obvykle se pohybují okolo 1,5 % + 0,75 Kč za jednu transakci. Hlavní cenový rozdíl je v poplatku za provoz brány, který se při nejnižším obratu pohybuje okolo 400 Kč a postupně klesá, přičemž zdarma by měl být od obratu 110 000 Kč měsíčně.

Vracení peněz z platební brány

Při provozování e-shopu se vám občas stane, že bude nutné vrátit zákazníkovi zaplacenou částku za vrácené nebo reklamované zboží (refundace). Platební brány tuto službu standardně nabízejí. O vrácení platby zákazníkovi stačí požádat platební bránu přes její klientský portál nebo API rozhraní. Platební brána pak pošle zákazníkovi peníze tam, odkud si je původně odečetla – pokud tedy zákazník platil kartou, dostane na ni peníze i zpět. Stejně jako za běžnou příchozí platbu, i za vrácení peněz si platební brána strhává od provozovatele e-shopu malý poplatek, obvykle okolo dvou korun.

Mohlo by vás zajímat: