Jak využít influencer marketing pro své podnikání
Sociální média nabízí podnikatelům příležitost zvýšit dosah, prodej i povědomí o svém podnikání. Zjistěte, co je influencer marketing a proč se vyplatí začít využívat tuto strategii pro růst vaší značky.
8 minut čteníV dnešní době jsou sociální média neodmyslitelnou součástí života nás všech, a také proto jsou velice účinným marketingovým nástrojem. Jedna z nejefektivnějších cest, kterou podnikatelé mohou využít pro zvýšení dosahu, prodeje a povědomí, je influencer marketing.
Aby tento způsob propagace byl účinný, je potřeba udělat několik kroků. Najít ty správné influencery, vytvořit s nimi partnerství, definovat si s nimi cíle a také jasné pokyny. Hlavním úkolem je také vyhodnocování, které pomůže zjistit, zda je tato metoda vhodná právě pro vás.
Co je influencer marketing
Influencer marketing je strategie marketingu, při níž podnikatelé spolupracují s osobnostmi, které mají silný vliv na sociálních médiích. Tito jednotlivci, známí jako influenceři, mají spoustu sledujících, takže mají velký účinek na široké publikum. Zároveň se svým zaměřením a tvorbou oslovují diváky, kteří mají stejné zájmy. Cílem influencer marketingu je využít tohoto vlivu k propagaci a podpoře vašich produktů, služeb, značek nebo kampaní.
Komunikace se přitom zakládá na tom, že doporučení a rady od věrohodných osobností mají větší vliv na spotřebitele než tradiční reklamy. Influenceři mohou působit na blogu, YouTube, Instagramu, Facebooku atd. Influencerem mohou být i celebrity nebo odborníci ve specifických odvětvích.
Spolupráce těchto stran funguje v různých formách, například tím, že influencer natočí video o tom, jak používá konkrétní produkt a připojí k tomu slevový kód pro jeho nákup.
Klíčovým prvkem je vybrat influencery, jejichž hodnoty, zájmy a demografické charakteristiky odpovídají cílové skupině značky. Klidně lze spolupracovat i s vícero nich, ovšem je potřeba, aby se jejich sledující nepřekrývali. Váš influencer taky musí souznit s vaší značkou, protože jinak by jeho zapojení nebylo uvěřitelné a mohlo by působit falešně. Úplně nejlepší je, když si váš produkt sám zamiluje, takže jeho podpora je přirozená.
Jak na influencer marketing
V následujícím textu se vám pokusíme v pěti krocích předat, jak můžete vybrat a oslovit influencera, jak s ním poté pracovat a práci vyhodnotit.
1. Příprava kampaně na sociálních sítích
Tak jako každá kampaň, i tato vyžaduje přípravu. Zaměřte se na konkrétní a měřitelné cíle. Mezi tyto cíle může patřit například zvýšení povědomí nebo dosahu na sociálních sítích, navýšení počtu návštěv webových stránek či přímo zvýšení množství zakoupených produktů či služeb. Posledního bodu se dá dosáhnout například slevovou akcí s kódem, kterou influencer nabídne svému publiku.
Jakmile budete mít cílovou oblast, určete, o kolik přesně se chcete posunout a v jakém časovém období. Čím přesnější cíl, tím efektivnější měření i úpravy. Pokud máte přesné cíle, rozhodněte se, jakou spolupráci chcete s influencerem navazovat a popřípadě, jaký na to máte rozpočet, respektive kolik peněz chcete do této reklamy investovat. Podle rozpočtu si pak vyberete dražší, či levnější spolupráce.
Spolupráce mezi vámi zahrnujte širokou škálu možností, které se dají mezi sebou kombinovat, patří mezi ně například:
- placené sponzorství, kdy influencer vytváří obsah s cílem propagovat produkt či službu;
- produktové recenze, během nichž influencer testuje a zhodnotí nabízené produkty/služby;
- soutěže, kdy mohou sledující vyhrát produkty prostřednictvím interakce s obsahem;
- pořádání událostí spolu s influencery například ve formě workshopů nebo prezentací;
- hostování obsahu na webových stránkách nebo sociálních médiích podnikatele, kdy si influencera pozvete do svých vlastních formátů;
- affiliate marketing, kdy influencer získává provizi za každý jednotlivý prodej.
Výběr formy spolupráce se opět odvíjí od časového plánu a vašeho odvětví, nastavených cílů kampaně a rozpočtu. V okamžiku, kdy máte jasno, můžete začít s výběrem influencera.
2. Výběr vhodného influencera
Na základě své cílové skupiny vyhledejte osobnosti, které oslovují stejné lidi jako vy a vyznávají hodnoty, které jsou v souladu s vaší značkou. Je vhodné vybírat takové influencery, kteří mají zájem o váš typ produktů či služeb. Sdílený obsah pak bude pro cílové publikum relevantní.
Udělejte si obrázek o tom, jak velký má influencer dosah, v jakých demografických oblastech a jak angažovaní jsou jeho sledující. Pokud cílíte na lokální trh, menší místní osobnost pro vás může být relevantnější než větší, která má dosah po celé zemi. A taky levnější. Takový průzkum můžete provést i sami, ale pokud se v tomto oboru nepohybujete, je dobré si zaplatit někoho, kdo tomu rozumí.
Jakmile máte vybráno, kontaktujte influencera s přesnými požadavky z přípravy. Přidejte také něco málo o své firmě a důvod, proč jste si vybrali právě jeho. Oslovit ho můžete přímo vy, nebo přes agenturu, pokud dotyčný/á pod nějakou spadá. První komunikace by měla probíhat formálně. Pokud bude vámi oslovený člověk souhlasit, určete následně podmínky spolupráce na základě vašich očekávání i očekávání influencera a pak zvláště placenou spolupráci ošetřete smlouvou.
3. Spolupráce s influencerem
Po nastavení podmínek přichází na řadu samotná spolupráce na kampani. Podle stanovených podmínek budete upravovat kampaň tak, aby vyhovovala oběma stranám. Influenceři mají svůj vlastní styl a způsob komunikace s publikem. Domluvte se na obsahu, který bude respektovat jejich metody a zároveň bude podporovat vaši značku. Jakmile bude jasná podoba, forma i časové rozmezí komunikace, reklama se může rozběhnout. Pokyny, které připravujete pro influencery, jsou v komunitě známy pod pojmem brief. Připravte se také na to, že někteří nebudou chtít s výrobou vůbec pomáhat a budou chtít mít volnou ruku, někomu zase vyhovuje, pokud se produkce stoprocentně ujmete vy.
4. Monitorování kampaně
Jamile kampaň běží, průběžně sledujte vytvořený obsah. Monitorujte reakce cílového publika a získáte představu o úspěšnosti a efektivitě kampaně. Mezi nejčastěji sledované metriky patří kvantitativní ukazatele, jako jsou lajky, komentáře, sdílení a kliknutí a pak kvalitativní ukazatele, tedy komentáře a reakce. Na základě zjištěných dat upravujte v průběhu kampaň. Jednoduší je to v případě slevového kódu, kdy se dá dohledat, kolik zákazníků ho využilo.
Nasbíraná data porovnávejte před, v průběhu i po kampani pro objektivní zhodnocení, zda byly stanovené cíle dosaženy. Pokuste se identifikovat, jaké nástroje komunikace fungovaly více a jaké méně. Na základě toho budete moct později vytvářet nové efektivnější kampaně s přesnějším obsahem i cílením.
5. Konec / Další spolupráce
Jakmile spolupráce skončí, zhodnoťte společně s influencerem, čeho jste dosáhli, popřípadě jaké oblasti by se daly vylepšit. Pokud chcete i nadále spolupracovat, můžete se dohodnout na vytvoření dlouhodobé spolupráce, která bude zahrnovat více kampaní, a tedy i posílení vašeho postavení na sociálních sítích. Tato kontinuální partnerství umožňují hlouběji proniknout do cílového publika influencerů a vytvořit udržitelnější vztah se sledujícími.
Možná Vás bude zajímat