Je TikTok vhodnou sociální sítí pro vaše podnikání?

TikTok je jednou z nejpopulárnějších sociálních sítí současnosti. Ročně se k němu přidávají stovky milionů nových uživatelů. Pro podnikatele, kteří chtějí oslovit mladou a aktivní cílovou skupinu, je reklama na TikToku tím pravým. Má to však i svá negativa, která byste měli zvážit. Týká se to především ochrany citlivých firemních dat a údajů.

6 minut čtení
Obrázek ke článku Je TikTok vhodnou sociální sítí pro vaše podnikání?

Sociální síť s velkým potenciálem pro firmy

Celosvětově TikTok používá přes 1 miliardu aktivních uživatelů měsíčně, v Česku je to pak 1, 95 milionu. V porovnání s Facebookem (4,8 milionu), Instagramem (3,35 milionu) a YouTube (8,07 milionu) to sice není nijak závratné číslo, jenže TikTok má svá specifika, která dokážou na tyto uživatele efektivně zacílit. V průměru zde lidé stráví 52 minut denně. Přitom u Facebooku jsou uživatelé v průměru 33 minut, na Instagramu 30 a na YouTube 43 minut denně. A to je zajímavé číslo, které už stojí pro zařazení TikToku do propagace vaší firmy na sociálních sítích. Reklama na TikToku tak může zvýšit povědomí o značce, produktu nebo službě u velkého počtu potenciálních zákazníků.

Abyste se mohli správně rozhodnout, zda je TikTok sítí, která dokáže pomoci vašemu byznysu, zamyslete se nad následující otázkou. Kdo jsou vaši zákazníci? Pokud váš produkt nebo službu nabízíte lidem okolo 14 až 25 let, s TikTokem rozhodně neváhejte. Na TikToku je totiž největší počet uživatelů právě v tomto věku. A to až jedna třetina z všech uživatelů. Pokud víte, že chcete oslovit spíš starší zákazníky, klidně raději investujte čas a peníze do Facebooku případně YouTube.

Výhody TikToku

TikTok vám umožní vytvářet kreativní a originální reklamní obsah, který zapadá do formátu a stylu této platformy. Reklama zde nemusí být nudná nebo tradiční, ale může být zábavná, inspirativní nebo informativní. Můžete tak vytvořit silnou emocionální vazbu s uživateli a podpořit jejich zapojení a interakci.

TikTok oproti ostatním sociálním sítím umožňuje velmi dobře cílit reklamu na specifické segmenty uživatelů podle jejich zájmů, chování, lokace nebo demografie. Navíc používá propracovaný algoritmus, který uživatelům chytře doporučuje obsah na základě jejich zájmů a interakcí, pro některé značky tak výrazně zvyšuje organický neboli neplacený dosah příspěvků. Reklama zde tedy může být efektivní a přesná, což snižuje náklady a zvyšuje návratnost investice. Nabízí také jednoduchou a rychlou komunikaci s fanoušky.

Využijte propojení s YouTube, Instagramem i Facebookem

Pokud se pustíte do propagace na TikToku, propojte vaši komunikaci s dalšími sociálními sítěmi. Můžete například sdílet krátkou upoutávku na TikToku (15 až 30 vteřin), která odkazuje na delší video na YouTube, nebo použijte Instagram a Facebook pro sdílení fotografií a zákulisních informací.

Velmi účinné je i opačné sdílení, kdy například na Facebooku či Instagramu můžete vytvářet příspěvky, které vyzývají uživatele, aby se zapojili do vaší kampaně na TikToku. Najděte influencery, kteří působí na více sociálních médiích zároveň a spolupracujte s nimi na vytvoření obsahu, který propojí vaši kampaň mezi těmito platformami. Tím získáte větší dosah a zvýšíte povědomí o vaší značce.

Nevýhody TikToku

TikTok je velmi konkurenční platforma, kde se mnoho značek snaží upoutat pozornost uživatelů. Abyste se odlišili od konkurence, budete muset být velmi kreativní a inovativní. Čím originálnější budete, tím získáte větší šanci zaujmout, protože TikTok právě takové příspěvky preferuje. Tím, že budete tvořit obsah přímo na míru, zabere vám to značné množství času.

Využití TikToku s sebou přináší i některá bezpečnostní rizika. Čínská společnost ByteDance, která TikTok vlastní byla v minulosti obviněna z nedostatečného zabezpečení uživatelských dat a potenciálního zneužití informací. Ačkoli firma od té doby provedla některá zlepšení v oblasti zabezpečení dat, stále je důležité zvážit, zda je ochrana soukromí vašich zákazníků a firemních informací dostatečná. Je potřeba říct, že data o uživatelíc sledují i všechby ostatní sociální sítě. Proto je důležité povolit TikToku přístup jen do těch aplikací, které se nebojíte sdílet s ostatními, a to včetně telefonního seznamu a osobních fotografií, které máte uložené v mobilním telefonu.

Pro koho není TikTok vhodný

Pokud se vaše výrobky nebo služby orientují spíše na starší a střední generaci, nesetká se vaše aktivita na TikToku s velkým ohlasem. Podobně to může dopadnout, když vaše firma komunikuje vážnější formou. TikTok se zaměřuje na neformální obsah, který je často vtipný a nekonvenční, což pro vaši prezentaci nemusí být vhodné. A důležitým faktorem je i čas a finance, které máte na výrobu příspěvků. Jejich tvorbu byste měli svěřit influencerům, kteří mají tvorbu na TikToku v malíčku.

Kde všude je TikTok zakázaný

Začátkem března 2023 vydal Národní úřad pro kybernetickou bezpečnost (NÚKIB) varování před používáním TikToku. Tato aplikace podle něj představuje bezpečnostní hrozbu. Zákaz pro svoje zaměstnance následně vydala některá ministerstva, Senát, Akademie věd a přidaly se některé magistráty či univerzity. Omezení či zákaz používání aplikace ve firemním prostředí svým zaměstnancům nakázal například i ČEZ.

Na co si dát pozor při zabezpečení firemních dat

  • Neposkytujte TikToku žádné citlivé nebo důvěrné informace o firmě, zaměstnancích nebo zákaznících.

  • Používejte silná hesla a dvoufaktorovou autentizaci pro přístup k TikTok účtu.

  • Vytvořte interní pravidla pro používání TikToku.

  • Informujte zaměstnance o potenciálních hrozbách.

  • Při tvorbě obsahu myslete na ochranu duševního vlastnictví.

  • Pravidelně aktualizujte aplikaci a sledujte její změny v podmínkách používání a zásadách ochrany soukromí.

  • Vyhýbejte se klikání na podezřelé odkazy nebo stahování neznámých souborů z TikToku.

  • Spolupracujte pouze s ověřenými a důvěryhodnými reklamními agenturami nebo influencery. 

Mohlo by vás zajímat


Proto nezapomeňte na pojištění odpovědnosti nebo zkuste našeho Průvodce pojištěním.