Eva Fruhwirtová: Náš mozek si potřebuje hrát, dospělí to zapomínají

Specialistka na efektivní komunikaci a trenérka mozku Eva Fruhwirtová má netradiční podnikání. Založila první Mozkohernu v Česku, kde mají zájemci možnost roztočit své mozkové závity a zjistit, co jejich mysl rozptyluje.

6 minut čtení
Obrázek ke článku Eva Fruhwirtová: Náš mozek si potřebuje hrát, dospělí to zapomínají

Podle Evy Fruhwirtové jsme si jako dospělí zapomněli hrát, a proto je její herna otevřena všem bez ohledu na věk. Čím se při tvorbě Mozkoherny inspirovala a jak se pozná správně vytrénovaný mozek?

Jak se člověk stane trenérem mozku?

Podle mě je to úplně nejzajímavější orgán v našem těle. Je to takové velké tajemství, ale spoustu informací o něm už taky víme. Mám vystudovanou pedagogickou fakultu, byť jsem nikdy úplně neučila. Ale přišlo mi zajímavé, že chceme po studentech, aby se učili různé přehledy dat, ale my jim v těch školách neříkáme, jak se mají učit. Pojďme z toho mozku dostat ten potenciál, odemčít ho.

Inspirovala jste se při tvorbě Mozkoherny například zahraničím? Fungují tam takové projekty? U nás je totiž jediná.

Samozřejmě jsem hledala. Ale nenašla jsem koncept, který by fungoval na těch našich třech základních pilířích: neurotechnologie, techniky trénování paměti a mozkohračky. Snažíme se dále pátrat a hledat inspiraci různě po světě. Ale my to vytváříme opravdu na základě zkušeností. Hodně se bavíme s trenéry paměti, s učiteli a tak dále. A na základě toho pak sestavujeme jednotlivé programy, které fungují komplexně jak pro děti, tak například pro seniory. My nejsme velké interaktivní muzeum, zaměřujeme se spíše na jednotlivce nebo malé skupiny.

Dva lidé hrají hru jménem Mindball

Mozkoherna sídlí v židovském městě v Třebíči, tedy v srdci UNESCO. Nenašla by více zákazníků ve velkém městě, jako je Brno nebo Praha?

Díky tomu, že je Třebíč blízko dálnice D1, která propojuje celou republiku, tak jsme schopni všechny ty programy uskutečnit prakticky kdekoliv. Myslím, že 80 % tvoří právě akce, kdy dojíždíme my za zákazníky. Tady v Třebíči máme rodiny a mimo to je to velmi inovativní region. Kousek od nás je jaderná elektrárna Dukovany, takže je tady velká koncentrace inovativních firem. To s sebou nese samozřejmě i zájem o tuto oblast.

Kdo je váš typický zákazník?

Zaměřujeme se na zdravou populaci a na prevenci. Většinou jsou tedy našimi zákazníky rodiče, kteří chtějí nějakým způsobem pomoct nebo nasměrovat své děti k tomu, jak se správně učit. Potom jsou to často lidé v produktivním věku, kteří potřebují najít systém, jak se svou hlavou správně pracovat. Jak si dobře pamatovat, soustředit se anebo jak mozek posílit, aby byl odolný vůči stresu. Někdy se nás chodí ptát na radu i lidé, kteří se starají o rodinné příslušníky s nějakou neurodegenerativní diagnózou. My jim můžeme dát nějaké rady, správně je nasměrovat. Ale na toto odvětví jsou už jiní odborníci. Samozřejmě těchto dotazů přibývá a chybí centra, která by se této problematice věnovala. A je to určitě oblast, na kterou je nutné se zaměřit. I třeba podnikatelsky.

Eva Fruhwirtová drží model mozku

Jaké to je pracovat s rozdílnými typy lidí? Když k vám chodí nebo jezdíte za lidmi od mateřinek až po seniory?

Liší se především v tom, že lidé v produktivním věku nemají na nic čas. Tam je potřeba umět zastavit. U dětí a seniorů nebojujeme s tím, že je potřebujeme zastavovat. Oni mají většinou času dost. Naopak musíme vybírat takové aktivity, které odpovídají jejich kognitivním schopnostem. Pokud třeba senioři hůř slyší nebo je tam nějaké jiné omezení. To je specifická cílová skupina. U dětí je pak důležitý věk. Aby byly schopné ty aktivity zvládnout.

Sledujete v tréninku mozku nějaké trendy? Chtějí zákazníci trénovat nějakou funkci víc než jinou?

V tomto odvětví žádný takový trend není. Není to to tak, že by lidé chtěli trénovat víc paměť nebo prostorovou orientaci. Ono je to dost komplexní. Jakýkoliv podnět nebo věc, co vás baví, je pro naše psychické zdraví hrozně důležité. U seniorů to platí především. Měly by to být různorodé, pestré podněty. Důležitý je i sociální kontakt. Trend jako takový žádný nevidím. O tréninku mozku se teď začalo hodně mluvit. Problém je ale ten, že je málo trenérů mozku. Ale jsem moc ráda, že se to dostalo více do povědomí lidí.

Trenérka mozku stojí u stolu s klientem

Poznáte, že má někdo dobře vytrénovaný mozek?

Dobře vytrénovaný mozek se pozná tak, že kreativně zvládne různě těžkou situaci. Lépe zvládá emocionální otřesy a dokáže opravdu bravurně vybruslit z něčeho i třeba nečekaného. Vytrénovaný mozek poznáme i podle toho, na co se dokáže soustředit a jestli dokáže oddělit rozptýlení.

Loni jste získala cenu Český Goodwill a předtím jste se stala Živnostníkem roku Kraje Vysočina. Máte nějakou radu pro podnikatele, kteří uvažují o svém vlastním podnikání?

Jednoznačně. Nebojte si plnit své sny. Pokud vám na trhu něco chybí, líbilo by se vám to a poptávka v tom odvětví je, tak to může mít úspěch. Druhá rada by byla, ať se díváte kolem sebe. Koukněte se do zahraničí na to, jak se to dá dělat jinak. Hlavně se toho nebojte. Podnikání je dobrodružství. Dokáže vás to naplnit a uspokojit. Stojí za to, to zkusit.

Co si Eva myslí o multitaskingu a jak dlouhou dobu je třeba mozek trénovat? Poslechněte si celý rozhovor v našem podcastu Stačí málo, který Vám přináší Generali Česká pojišťovna. Dozvíte se taky, jak představovat moderní technologie našim nejmenším.

Mohlo by Vás zajímat:


Proto nezapomeňte na pojištění odpovědnosti nebo zkuste našeho Průvodce pojištěním.