Příběh podnikatele: Jak se po povodni znovu postavit na nohy?
Povodeň může zničit během pár hodin to, co jsme budovali roky. O tom se v září 2024 přesvědčil Vlastimil Arleth, který znovu postavil na nohy svůj podnik v Opavě. Díky obrovskému nasazení i jasnému plánu dokázal restauraci znovu otevřít na konci listopadu. Pomohlo mu s tím i správné pojištění od Generali Česká.
5 minut čteníJaký byl rozsah škod během povodně – co vše bylo zaplaveno nebo zničeno?
Zatopený celý areál včetně budovy až do výše přibližně dvou metrů. Voda zaplavila celé přízemí, kde byla zničena celá restaurace Plzeňka Opava, včetně kanceláří. Dále byla zaplavena prodejna barev, fyzioterapeutická ordinace, výrobna kol a nová i stará kotelna.
Jak jste se dozvěděl o blížící se povodni a jaké kroky jste stihl podniknout předem?
Z médií. Nebylo možné nic zachránit, protože jsme neměli žádný prostor, kam bychom mohli alespoň část věcí přemístit. Potřebovali bychom minimálně 500 m², aby to mělo smysl. Nezbylo nám nic jiného než doufat, že se voda nevylije tak daleko od řeky. Předpokládalo se, že voda zalije jen Opavu-Kateřinky.
Co jste dělal po opadnutí vody? Kdo vám pomohl při prvotním úklidu?
Po opadnutí vody jsme ihned začali likvidovat bahno, které bylo všude. Jen hrubý úklid bahna nám v deseti lidech trval asi čtrnáct dní. Současně jsme zajišťovali všechny potřebné řemeslníky – zedníky, okenáře, elektrikáře, stolaře a další, aby byla zajištěna plynulá logistika všech prací nutných k odstranění škod. Při prvotním úklidu a čerpání vody ze sklepních prostor nám pomohli zaměstnanci, známí a dobrovolníci doslova z ulice. Elektrika nefungovala, takže jsme museli koupit silnou elektrocentrálu, čerpadlo, vysokoobjemový vysavač vody, tlakové čističe a vysoušeče. Tyto přístroje už po povodni nebylo možné nikde zapůjčit a bylo jasné, že se bez nich neobejdeme minimálně do konce roku.
Setkal jste se s podporou místní komunity nebo někoho jiného? Jak vám pomohli?
S podporou místní komunity jsem se nesetkal. Až po všech hrubých úklidových pracích se objevili hasiči, kteří pomohli s čerpáním vody ze sklepních prostor, a vojáci, kteří uklízeli nahromaděný odpad z ulic.
Bylo pro vás nejtěžší spíše fyzicky nebo psychicky zvládnout pohled na to, co se stalo?
Když jsem poprvé po opadnutí vody vešel do prostor restaurace, první pocity byly děsivé. Hlavou mi probíhaly myšlenky, zda je vůbec možné vše opravit do původního stavu. Naštěstí jsem tam nebyl sám. Bylo tam se mnou asi deset lidí, kteří mě v dané situaci psychicky podpořili, a hned jsme se pustili do práce. Prvních čtrnáct dní bylo nejtěžších, protože jsme museli ze všech prostor vynosit vše ven z budovy. Hromady vyklizeného materiálu byly obrovské a každý den, když nám přivezli oběd, panovalo ticho. Nikdo moc nemluvil, každý přemýšlel, jestli naše práce vůbec má smysl a zda se vše dá opravit.
Stanovil jsem termín otevření restaurace na 1. prosince, což znamenalo, že na celou rekonstrukci bylo pouhých dva a půl měsíce. Nikdo tomu nevěřil, ale všichni, včetně řemeslných firem, pracovali podle mnou naplánované logistiky.
Podařilo se vám otevřít v termínu?
Ano, podařilo se nám otevřít restauraci 29. listopadu. Rekonstrukce ostatních prostor areálu ale stále probíhá. Začínali jsme opravdu od začátku. Kompletně jsme vyklidili celé přízemí areálu a prakticky jsme vytvořili hrubou stavbu se sklepanými omítkami. Pořídili jsme vše nové.
Jak probíhala spolupráce s pojišťovnou během likvidace škod? Byli jste s procesem spokojeni?
Generali České pojišťovně jsem škodu nahlásil v prvním týdnu po povodni. S likvidátorkou jsem byl v kontaktu a mobilní technik si sám bez problémů zmapoval celý areál a vzniklé škody. Likvidátorka mi následně sdělila, že se jedná o velkou škodu a že bude nutná přítomnost dalšího mobilního technika, který vyčíslí výši škody. Myslím si, že pojišťovna vše vyřešila velmi dobře a s procesem jsem byl spokojen.
Jak vám vyplacená pojistná částka pomohla?
Škoda byla podstatně vyšší než vyplacené plnění, ale bez pojistné částky bych nedokázal celý areál opravit. Dá se říct, že mě to zachránilo.
Jaký máte teď plán do budoucna včetně toho, jak investovat do preventivních opatření?
Měli by postavit přehradu v Nových Heřmínovech a po trase protipovodňové zábrany. Ale to stát nezajímá, projekt na přehradu existuje už od roku 1908. Za škody, které vznikly, odpovídá ve skutečnosti stát. Pokud jde o opatření proti možné další povodni, jediné, co můžeme udělat, je zavřít několik dní předem a snažit se co nejvíce věcí vystěhovat.
Co byste doporučil ostatním podnikatelům, kteří by mohli čelit podobné situaci?
Ostatním podnikatelům, ale i občanům mohu doporučit, aby se dobře pojistili a tuto oblast nepodceňovali. Může vám to zachránit firmu, domov a možná i existenci.
Mohlo by Vás zajímat: